سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آنکه بردباری ندارد، دانشی ندارد . [امام علی علیه السلام]

وبلاگ دانشجویان صنایع غذایی دانشگاه فردوسی

تولید جهانی گندم در پایان جولای 2006 با افزایش دو میلیون تنی نسبت به دو ماه گذشته٬ به مرز 589 میلیون تن رسید.

تولید جهانی گندم در پایان جولای 2006 با افزایش دو میلیون تنی نسبت به دو ماه گذشته٬ به مرز 589 میلیون تن رسید.

گندم
وزارت کشاورزی آمریکا اعلام کرد : تولید جهانی گندم در پایان جولای 2006٬ با رشد دو میلیون تنی نسبت به دو ماه قبل٬ به 589 میلیون تن رسید. افزایش تولید کانادا و آرژانتین فراتر از کاهش تولید برزیل است و کاهش تولید برزیل تاثیر چندانی در این روند صعودی ندارد. تولید در آرژانتین رشد یک میلیون تنی را نشان می دهد. کانادا نیز اعلام کرد تولید گندم این ماه افزایش یک میلیون تنی داشته است. و این درحالی است که سرمازدگی در برزیل تنها منجر به کاهش تولید به میزان 0.3 شد.
ذخائر جهانی گندم در پایان جولای سال جاری نیز با افزایش دو میلیون تنی به 121 تن رسید. بیشترین افزایش در ذخائر کانادا و آمریکا مشاهده می شود. فروش و مصرف جهانی نیز قدری افزایش داشته٬ اما افزایش حجم ذخائر بیشتر از حجم فروش است. صادرات آمریکا با کاهش و صادرات آرژانتین با افزایش روبرو شده است.

غله و ذرت
تولید جهانی غله با رشد 4.5 میلیون تنی به 969 میلیون تن رسیده است. شرائط جوی مناسب و افزایش جهانی قیمت ذرت به انگیزش تولید کنندگان آرژانتینی و برزیلی در تولید ذرت٬ و در نهایت به رشد تولید جهانی غله منجر گشت. افزایش تولید ذرت در آرژانتین و برزیل به ترتیب 1.5 و 1 میلیون تن است. تولید در روسیه ٬ کانادا٬ آفریقای جنوبی و اوکراین رشد 0.5 میلیون تنی دارد. در مقابل تنها مورد قابل ذکر٬ کاهش 0.6 میلیون تنی تولید ذرت در کرواسی است. افزایش تولید آفریقای جنوبی و شروع فصل بارندگی در کشورهای جنوبی٬ احتمال افزایش قیمت در آینده را به کلی از بین برده است. تولید جو در کانادا با کاهش 0.2 میلیون تنی روبرو شده است. می توان علت اصلی تغییر حجم تولید در کرواسی٬ روسیه و اوکراین را به اهتمام این کشورها در تجهیز مکانیزم برداشتشان ربط داد. طی ماه جاری عرضه و تقاضای جهانی غله رشد کرده است. افزایش مصرف بیشتر در آرژانتین و اتحادیه اروپا بوده است. علت افزایش تقاضا در آرژانتین٬ پیشبینی افزایش مصرف ذکر شده است. در ماه های اخیر اروپا بیشتر وارد کننده بوده و صادرات غله اروپا کاهش یافته است. همچنین افزایش قیمت غله در اروپا منجر به بهره برداری از سیلوها و انبارها گشته است. ماه اخیر٬آرژانتین و برزیل نیز بیشترین صادرات را داشتند.
ذخائر جهانی غله در پایان ماه گذشته با رشد 2.5 تنی روبرو بود که بیشتر این افزایش در آفریقای جنوبی و برزیل و اتحادیه اروپا مشاهده می شود.

برنج
در پایان جولای سال جاری٬ حجم ذخائر و مصرف جهانی برنج با تغییرات نامحسوس روبرو بود. حجم تولید و ذخائر قدری کاهش داشت و رشد کمی در بخش صادرات و واردات ثبت شده است. کاهش سطح زیر کشت در استرالیا٬ برزیل و اروگوئه از عمده دلایل کاهش تولید است. در مقابل تولید در آرژانتین٬ کره جنوبی و فیلیپین افزایش داشته است. از ماه قبل واردات برزیل نیز با افزایش روبرو شده است. صادرات ایالات متحده به میزان اندکی افزایش یافته. البته افزایش صادرات ایالات متحده تاثیر چندانی در افزایش کلی صادرات جهانی نداشت چراکه کاهش صادرات آرژانتین و اروگوئه این مساله را کاملا تحت شعاع قرار داد. ذخائر جهانی برنج با کاهش جزئی نسبت به ماه گذشته٬ در پایان جولای سال جاری به 78.6 میلیون تن رسید که در مقایسه با سال گذشته٬ با کاهش 1.8میلیون تنی روبرو گشته است. کاهش ذخائر بیشتر در آمریکا٬ اروگوئه٬
استرالیا و اندونزی و افزایش قابل ذکر تنها در سه کشور آرژانتین٬ وییتنام و کره جنوبی مشاهده می شود.

دانه های روغنی
تولید دانه های روغنی نیز در پایان جولای 2006 با رشد 3 میلیون تنی نسبت به ماه قبل٬ به 395.5 میلیون تن رسید. بیشتر تغییرات مربوط به افزایش تولید سویا٬ روغن دانه ریپ و دانه آفتاب گردان٬ و کاهش تولید پنبه دانه است. البته حجم افزایش تولید سویا٬ روغن دانه ریپ و دانه آفتاب گردان اندکی بیش از حجم کاهش پنبه دانه است. افزایش قیمت جهانی سویا٬ کشاورزان آرژانتینی را به سمت توسعه زمین های زیر کشت این محصول سوق داده٬ به طوری که تولید سویا در آرژانتین با رشد 0.7 میلیون تنی روبرو و به مرز 42 میلیون تن رسید. به نقل از سازمان اطلاعات و آمار کانادا٬ تولید دانه روغنی ریپ در این کشور با 0.6 میلیون تن افزایش٬ به 9.1 میلیون تن رسید. در ماه مذکور٬ تولید سویا نیز رشد داشته است. همچنین گزارشات حاکی از تولید 5.0 میلیون تن دانه آفتاب گردان در اوکراین است. به عنوان دیگر تغییرات محسوس می توان به افزایش تولید سویا و پنبه دانه به ترتیب در هند و چین٬ کاهش تولید پنبه دانه در استرالیا و افزایش تولید هسته خرما در اندونزی اشاره کرد.
همچنین ماه جاری٬ روند تقاضا دانه های روغنی له شده بخصوص در برزیل و وییتنام مثبت بود. و نیز رشد تولید روغن نخل در مالزی و اندونزی به افزایش تولید٬ مصرف و ذخائر جهانی روغن گیاهی منجر شده است
در پی افزایش تولید دانه های روغنی له شده٬ ماه جاری ذخا
ئر جهانی دانه های روغنی با رشد 1میلیون تنی روبرو گشت.



 




مجتبی دهقانی ::: چهارشنبه 85/11/11::: ساعت 1:47 عصر

 
لیست کل یادداشت های این وبلاگ


>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 0


بازدید دیروز: 6


کل بازدید :48811
 
 >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
 
>>فهرست موضوعی یادداشت ها<<<
 
>>آرشیو شده ها<<
 
>>اشتراک در خبرنامه<<
 
 
>>طراح قالب<<